Inventum Kjedekontor

Bli kjent med Inventums Kjedekontor

Inventumkjeden ble stiftet i mars i 1999 og har i dag – 20 år senere – 23 medlemsbedrifter i Norge med en totalomsetning på ca. 420 millioner kroner i 2018. Inventum er et fullservicekonsept med vekt på alt til kontoret. De innbefatter et bredt og markedstilpasset produktutvalg til bedriftsmarkedet innen Kontormøbler & Interiør, Multifunksjonsmaskiner & Skrivere, AV-utstyr & Interaktive tavler, Post- & Papirbehandling, Kaffemaskiner & Vanndispensere, Ergonomi, Arkivering & Lagerutstyr, PC- & Datautstyr, Kontormateriell og Kassaapparat & POS.

2019 blir et merkeår

Trond Vidje er daglig leder i Inventumkjeden. Det har han vært siden 2007, og han har derfor opparbeidet bred kunnskap om bransjen generelt. Vidje er klar på at 2019 blir et merkeår.

2019 er selvfølgelig et spesielt år fordi Inventumkjeden har 20-årsjubileum. Kjeden har en klar målsetning om å fremstå som den beste katalysator for å supportere sine lokale medlemmer i B2B-markedet i bransjen. Det innebærer gode, komplette avtaler fra fremtredende leverandører som kan gi medlemmene økt konkurransekraft. “Vi snakker produkt, pris, levering og support”, forklarer Vidje.

Alle Inventums medlemmer er selvstendige bedrifter med lokal tilhørighet – og det er viktig, understreker Vidje. I 2019 ønsker de å tydeliggjøre visjonen om lokal tilstedeværelse.

En digital fremtid

Vidje ser at bransjen er i endring. Kundene ønsker raske og effektive bestillingsrutiner, og levering skal være på avtalt tid. “Også i vår bransje vil vi i fremtiden oppleve at deler av omsetningen vil gå gjennom webshop. Det har vi tatt på alvor”, forteller Vidje.

I flere år har Inventumkjeden brukt ressurser på å tilpasse seg en digital fremtid. I så måte vil 2019 bli et særdeles spennende år. Inventumkjeden lanserer en helt ny web der lokale kunder vil kunne handle produkter gjennom webshop fra sin lokale Inventumforhandler. Webshop vil ikke ta over den salgsstrukturen de har i dag, men det vil bli en ny kanal som er tilgjengelig 24 timer i døgnet, 365 dager i året. Inventumkjeden ønsker økt konkurransekraft både på pris, tilgjengelighet og rask levering.

I 2018 solgte Inventumkjeden nesten 100 tonn kaffe. Ved å legge bestilling av kaffe på webshop vil de gjøre kaffehåndtering langt enklere for kundene. Det samme gjelder kjøp av kaffemaskiner, deler av møbel- og interiørsortiementet, kopi-, print- og scanprodukter, ergonomi, kontormateriell osv. Som kunde vil man nå kunne oppleve en enda bedre lokal partner innen “alt til kontoret”

Vidje ser også på muligheten til å gjøre større bulkinnkjøp innen ulike produktområder. “Vi samarbeider med Emo som for tiden er en betydelig distributør av ulike produkter til Inventumkjeden. Vi jobber nå for å se på muligheten til å legge unike Inventumprodukter på Emo’s lager”, forteller Vidje.

Nye lokaler

Den 1. mars flyttet Kjedekontoret i nye lokaler i Granfos Næringspark på Lysaker. Her sitter hele administrasjonen på 3 personer. Granfos Næringspark er lokalisert nær togstasjon og annen offentlig kommunikasjon. Det gjør kjedekontoret tilgjengelig for Inventums leverandører, som i dag er nær 50 stk., og andre forretningsforbindelser. I Næringsparken er det også møte- og konferanselokaler som er godt tilpasset annen møtevirksomhet.

“2019 blir spennende – Vi gleder oss til fortsettelsen”, avslutter Vidje.

Relaterte produkter