Inventum Kontorpartner - Vi ønsker å være best i klassen på service
Petter Moen og Reidar Stavseth har jobbet sammen i over 16 år. De valgte å starte for seg selv i 2010, og driver i dag Kontorpartner AS.

– Vi jobbet sammen, og hadde lekt med tanken om å starte for oss selv. Begge ønsket lokal tilknytning med fokus på service og support, siden dette var en faktor som var kjempeviktig for oss. Vi skulle bli best i klassen på det, sier daglig leder Petter Moen.
Petter og Reidar jobbet tre år sammen i Konica Minolta før de valgte å satse for seg selv.
Drevet med dette i 26 år
Petter har jobbet med å selge kontormaskiner siden 1997, og har vært ansatt hos flere store utenlandske aktører. I 2010 hadde han og Reidar et ønske om å starte noe lokalt, de ønsket ikke å være en del av et stort internasjonalt selskap med hovedkontor i Japan.
– Vi startet Telemark Kontorpartner i 2010, da var vi tre stykker, og vi drev hovedsakelig med kontormaskiner. På dette tidspunktet var vi i en posisjon hvor vi kunne satse for oss selv. I starten leide vi lokaler på Lyngbakkensenteret, sier Moen.
Vi tilbyr en komplett kontorpakke til våre kunder
Vi leverer:
- Multifunksjonsmaskiner – print, kopi og scanner
- Kaffemaskiner – kaffe, te og vann
- Kontormøbler og interiør
- Møterom – AV-utstyr
Vi har stort fokus på nærhet til markedet med lokasjon i Porsgrunn og Sandefjord, og kommer gjerne innom for en uforpliktende prat.

Alltid på jakt
Reidar har alltid vært på jakt etter nye og bedre lokaler, og det mellomstore firmaet har vært på flyttefot noen ganger de siste 13 årene.
– Jeg pleier som regel å få en telefon fra Reidar om et lokale som er til salgs. Da sier han alltid, nå har jeg funnet et bygg til oss. Det gjorde han også her vi er i dag, sier Petter.
Kontorpartner AS flyttet i september inn nye lokaler på Vallemyrene, etter å ha vært noen år på Porsgrunnsveien. Det nye bygget har god beliggenhet og masse plass. Her har de også fått på plass et showroom til produktene sine.
– Det viktigste for oss når vi skulle flytte, var å få på plass et showroom slik at vi kunne vise frem alle produktene våre, særlig kontormøblene, de krever mer plass.

Medlemskap i Inventum
I forfjor ble Kontorpartner medlem av Inventum-kjeden. Med det fikk de en stor aktør i ryggen og en knallsterk leverandør.
– I 2021 valgte vi å bli medlem av Inventum. Pandemien kom som et sjokk for oss, markedet døde helt. Med dette ferskt i minne ønsket vi å ha en sterk aktør i ryggen i tilfelle noe slik skulle skje igjen. Nå er vi medlem av en bransjeledende bedrift og har de beste innkjøpsbetingelsene. Dette er en fantastisk markedskanal og innkjøpskanal, sier Petter.
Ledende på kaffe
Det hele startet med kontormaskiner, men etter hvert innså Petter og Reidar at de måtte tilby kundene noe mer enn dette. De valgte derfor å satse skikkelig på kaffemaskiner og kaffe. Kort tid etter ble også kontormøbler en del av sortimentet.
– Vi hadde et ønske om å tilby kundene våre noe mer, en komplett kontorpakke med printere, belysning, kaffemaskin, og kontormøbler. Vi har brukt mange år på å teste oss frem til de riktige produktene, og føler nå vi kan tilby kundene våre den beste kaffen. Vi er opptatt av bærekraft, og handler derfor lokalt. Kaffen blir levert fra Kaffebrenneriet CREMA i Sandefjord, og kaffemaskinene våre er fra Bonamat på Gjøvik, sier Reidar Stavseth.
Norge ligger som nummer to i verden etter Finland av dem som drikker mest kaffe.
– Vårt desidert største bestselgende produkt er kaffemaskin med ferske bønner. Nordmenn elsker kaffen sin, og skal gjerne ha den så fersk som mulig.

Har nesten 1000 kunder
Kontorpartner AS har hatt god vekst gjennom mange år. De har nå nesten 1000 kunder med aktive serviceavtaler i porteføljen som de sjonglerer hver eneste dag.
– Nå har vi snart bikket 1000 kunder, og det er vi skikkelig stolte av. Vi har jobbet iherdig over mange år, og resultatet viser at vi gjør noe riktig. Vi har hatt en positiv vekst disse årene, og ønsker å vokse videre, forteller Reidar.
Både Petter og Reidar må ut av kontoret, de liker seg best på veien.
– Administrative oppgaver gjøres etter kl. 16, for jeg liker meg best ute blant kundene. Jeg må selge, levere varer og følge opp. Det er det jeg elsker med denne jobben, være ute og prate med mennesker, sier Petter.

Solid erfaring på kontormøbler
I mars 2022 ble Erik Christoffersen ansatt som salgssjef på møbler og interiør. Han har solid erfaring innen kontormøbler, og har jobbet med dette siden 2003.
– Jeg har kjent Petter i over 20 år, og våre veier har krysset hverandre flere ganger disse årene. Han hadde behov for en som var dreven på salg av kontormøbler, og vi hadde pratet litt løst om dette tidligere. Jeg hadde et ønske om å jobbe for noen lokale, og være tettere på beslutningene, det får jeg nå.
Christoffersen liker at jobben har mange positive aspekter.
– Jeg liker veldig godt å jobbe i denne bransjen for det er produkter som kundene blir oppriktig glad av for å få i hus. Det er fint å kunne tilby kundene et produkt som gi bedre trivsel på jobb, finere lokaler, og ikke minst god ergonomi. Dette er produkt som er synlig og som gir masse glede.
90 % av møblene blir produsert i Nord Europa, og Kontorpartner AS er opptatt av lite klimaavtrykk. De er miljøsertifisert, og ønsker å ha søkelys på dette.
Skal være best på service
Bedriften med åtte ansatte ønsker å ha kort responstid å være best på service.
– Vi skal være best på service, og har derfor valgt å ha med flere i vårt serviceteam. Mens andre kutter, har vi valgt å ha fler, slik at vi alltid er tilgjengelig. Fra du melder inn en feil til vi er der skal det ikke gå mer enn fire timer. Vi strekker oss langt for å nå dette målet, forteller Petter.
En morgen Petter var på vei til jobb fikk han testet ut dette med kort responstid.
– En morsom historie fra noen år tilbake var en morgen jeg var på vei til jobb. Jeg hørte på Radio Grenland, og de fortalte at ikke de hadde fått ut manuset denne dagen på grunn av tekniske problemer med printeren. De er kunde av oss, og jeg var rett i nærheten, og i løpet av fem minutter var jeg hos dem og fiksa problemet. Da ble de ganske lang i maska. Vi liker å overraske kundene våre med det lille ekstra, og dette ble jo virkelig en god service.
Ønsker å være synlige
Petter og Reidar er opptatt av å være synlig på ulike arenaer, og er derfor partner og sponsor i både Odd og Sandefjord Fotball.
– Dette er viktige arenaer for oss å delta i. Her treffer vi mange av våre kunder, og mulige nye kunder. VI liker å støtte opp om det lokale, og prøver å være med der vi kan. Dette gir oss masse, og vi syns alltid det er hyggelig å være ute blant folk. Vi liker å bygge relasjoner. Vi har mange gode samarbeidspartnere, og vi liker å spille hverandre gode.

HydrogenPro har vært kunde hos Kontorpartner siden 2021, og er storfornøyd med produktene de leverer, og ikke minst responstiden og servicen.
– Vi har valgt en totalpakke hos Kontorpartner, og er strålende fornøyd med det. Vi har vanndispenser, kaffemaskin, kopimaskin og printer fra dem. Vi er også i forhandlinger om kontormøbler etter hvert, sier markedssjef i HydrogenPro, Jan Fredrik Garvik.
Garvik fikk raskt et kjempegodt inntrykk av Kontorpartner, og er glad han gikk for dem.
– Jeg ble tipset om Kontorpartner av vaktmesteren på bygget der HydrogenPro leier. Det var flere bedrifter oppover i etasjene som var kunder av dem. Etter den første perioden var jeg bergtatt. De er ekstremt punktlige og serviceinnstilte. Responstiden er kort, og de er kun en telefonsamtale unna. De vet å ta godt vare på kundene sine, og invitere til hyggelige sammenkomster. Vi drikker mye kaffe i HydrogenPro, så dette er den perfekte samarbeidspartner for oss.
