Bergen Cover

Geir Standal gjør gode arbeidsplasser enda bedre, også når kundene havner i stormvær!

Hvis du jobber på kontor i Bergen, er det ikke umulig at du har truffet Geir før. Gjennom de siste 23 årene har han blitt en veteran innen å levere alt til kontoret, og har mange gode tips til en bedre arbeidsdag.

I det vi snakker med Geir, sitter han på Kokstad i moderne og nyoppussede lokaler. Her har han showroom, utstilling og kaffemaskin til glede for både kunder og andre selskaper i bygget. Vi slår av en prat for å høre litt mer om hans erfaringer, og ikke minst om han har noen tips til forbedringer for oss som tilbringer masse tid på kontoret.

Hvordan har utviklingen i bransjen vært?

– Siden selskapet ble etablert i 1999 har det jo vært en rivende teknologisk utvikling. I starten gikk det mye på kontormaskiner og telefaks. Jeg glemmer ikke hva min sønn sa: «Telefaks? Hva var poenget med det? Vi har jo mail!»

– Telefaks? Hva var poenget med det?! Vi har jo mail.
Eirik Standal.

Noen anekdoter har du vel samlet i løpet av dine 20 år i Inventum?

– Vel, jeg husker en stormfull affære for en tid tilbake, hvor vi fikk henvendelse fra et rederi om vi kunne levere og installere noen kontormaskiner på et av deres skip. Men det hastet, for skipet kom til kai om noen få dager og hadde kun to dagers liggetid ved kaien. Vi snudde oss da raskt rundt, og klarte å montere leveransen som kunden ønsket. Kunden takket deretter for rask leveranse, og skipet dro av gårde.

– Etter omtrent en måned ringte rederiet igjen til oss, og lurte på om vi kunne gjøre en helt identisk leveranse til samme skip.

– Skipet hadde nemlig vært i full storm i Nordsjøen og fått ødelagt mye av interiøret og utstyret om bord. Deretter måtte hele vår første leveranse erstattes …

Inventumkjeden sitt slagord er «Ekte arbeidsglede». Har du noen tips for å skape det på kontoret?

– Vel, hvis jeg skal gi et tips for helsen, handler det mye om å få litt bevegelse inn i arbeidsdagen. Vi har mye godt utstyr og møbler som kan bidra til det, men i aller første omgang kan det være så enkelt som å sette en alarm på telefonen, slik at du reiser deg og går litt én gang i timen. Hvis vi skal gi et tips om arbeidsglede, ser vi at både ansatte og kunder verdsetter å ha en god kaffemaskin tilgjengelig i lokalet. Små gleder i hverdagen, som en trivelig prat ved kaffemaskinen gjør mye for arbeidsmiljøet.

– Vi speiler samfunnsutviklingen og tilbyr det lokale bedrifter trenger.
Geir Standal.

Hva gir deg og dine kolleger ekte arbeidsglede?

– Arbeidsglede har jo med hvilket miljø man sitter i, hvilke møbler man har og for eksempel at man har kaffemaskin eller vanndispenser på kontoret. Kaffemaskinene vi leverer skaper jo et godt miljø, og det er ikke uvanlig at folk samles rundt dem. Dette gjelder jo også på vårt eget kontor. Vi sitter i et felles kontorbygg, og vi har selvsagt også satt ut vår kaffemaskin til glede for alle her. På showroomet vårt er det også en kaffemaskin, slik at kundene kan prøve vår kaffe.

Hva synes du er viktigst på et godt kontor?

– Det er så mangt, men vi har alltid vært spesielt opptatt av gode kontorstoler hos oss. Det er et møbel man skal tilbringe mye tid i, og som kan påvirke både mental og fysisk helse positivt hvis man gjør et godt valg på det. Vi prøver å veilede kunden så godt vi kan, slik at kontoret fungerer optimalt som en helhet. Både når det gjelder kontormøbler, AV utstyr, kontormaskiner og kaffemaskiner. Målet er å gjøre enhver arbeidsplass enda bedre.

Kontorstol Web
Fra Inventums showroom på Kokstad. Foto: Privat.

Hva betyr Inventum og Kontorvaresenteret for lokalsamfunnet?

– Vanskelig å si. Men jeg tror de kundene som bruker oss i dag, setter pris på hvordan vi jobber med dem. Vi har jo kunder som kom til oss i 1999, som har fortsatt bruker oss den dag i dag. Vi jobber tett med kundene, og når de skal gjøre noen endringer i sine lokaler jobber vi fysisk på plass hos dem. Hvis de ringer og forteller at de har fått noen nye ansatte, eller trenger en ny resepsjon, reiser vi ut til kunden og gir forslag til hva de kan gjøre. Det koster jo ikke noe, men da får kundene hjelp i hele prosessen. Vi møter opp lokalt på kundens kontor, og det virker som at mange setter pris på det.

– Siden vi startet har selskapet vært gjennom mange faser og det har vært en kontinuerlig utvikling i markedet. Fra å være et selskap som kun holdt på med kontormaskiner, så leverer vi faktisk alt til kontoret i dag. Vi speiler samfunnsutviklingen og tilbyr det lokale bedrifter trenger.

Kontor4 Croppet
Foto: Scan Sørlie AS.
Kaffemaskin
Bonamat Esprecious Espressomaskin 12 Foto: Bravilor.com

Hvordan ser fremtiden ut?

– Det var det da. Vi har jo alle vært gjennom over to år med pandemi, og mange prosjekter har stått på vent for våre kunder. Men nå så ser vi at det er mye som settes i gang igjen, og det virker som flere har fått en ny giv. Vi skal ihvertfall fortsette med å gjøre gode arbeidsplasser enda bedre, det er vår plan, sier Geir med et smil.

Lese mer om Kontorvaresenteret Inventum Bergen og de andre hyggelige ansatte her, eller dra gjerne innom for å ta en prat – eller en kaffe. Du finner dem i Kokstadveien 23.